Percutian ke Bali


View Larger MapPeta Bali




Percutian ke Bali ini amat di nantikan. Asiklah menghitung hari setelah 2 minggu sudah penempahan tiket. Sudahlah percutian ini mengalami macam-macam dugaan. Biasalah, bila rancang awal-awal biasanya mesti masalah akan datang. Macam itulah yg berlaku 3 bulan sudah, berusaha mengajak kawan-kawan terdekat untuk memeriahkan percutian ni, bak kata pepetah the more is marrier, tp masing-masing rupanya tiada kelapangan dan bz dgn hal lain.


Bila dapat kumpul 5 orang, kepercayaan kepada agen pelancongan merungsingkan kami. Kami (aku dan Nick) mendapatkannya melalui kawan kepada kawan. Pakejnya 3Hari 2Malam (penerbangan + hotel + tour) hanya RM 1,0++. Memula-mula kami agak teruja, maklumlah… murah. Tetapi aku plak yang syak wasangka sebab melihat kad perniagaannya saja agak meragukan. Alamat perniagaan seperti di rumah je.


Apa lagi, siasat lagi, surf Google Map, pergi ke Suruhanjaya Pendaftaran Syarikat dan browse ke web Johor Tourism. Hasilnya, lokasi perniagaan hanya di rumah flat, syarikat Sdn. Bhd.nya tidak pernah berdaftar dan nama syarikat pelancongannya juga tidak berdaftar dengan Johor Tourism Board. Ternyata memang meragukan! Kawan kepada kami itu pun tidak pernah ke Bali mengikut pakejnya, jadi tiada bukti yang terjamin. Jadi, kami batalkan saja pakejnya sebelum membayar sesen pun walaupun dia berusaha memujuk. Kami tidak memberitahunya perkara sebenar, tapi kami menipunya kerana kawan-kawan menarik diri kerana kesibukan kerja, padahal takut kena tipu.


Apabila hal ini diketahui oleh kawan-kawan kami, mereka pula sudah hilang mood hendak bercuti. Kami beruasaha mencari agen pelancongan lain, ada, Cuma mahal sedikit. Kami berusaha memujuk mereka, tapi jawapan mengecewakan. Aduh, kami pun bengang juga dengan hal ini. Tapi tak boleh juga nak salahkan mereka, sebab itu alasan tersendiri. Kalau ada yang menaja, dah tentu mereka nak sangat pergi, tapi sebab sendirian berhad, jadi, ini adalah hal yang tidak dapat di elakkan.



Hanya mampu naik Air Asia, huhu.







Dari Dis 08-Jan 09, masa terus berlalu sehinggalah tiba-tiba di pertengahan bulan Februari 09, Nick beritahu aku dia mendapat tahu Air Asia ada pakej ke Bali hanya RM 61+ 3hari 2malam. Kami yang teruja, terus tempah untuk penerbangan sepertimana pelan asal kami sejak 3 bulan lalu iaitu dari 28Feb-3Mac 09. Ini kerana cuti dengan majikan masing-masing telah di pohon awal-awal. Turut bersama kami adalah mak Nick, Kakak dan Abg Iparnya serta sorang sepupu Nick. Kami berenam, cukup muat satu van!


Maka, mulalah persiapan kami selama 2 minggu sahaja sebelum penerbangan. Nick dan kakaknya berusaha mendapatkan bantuan kawannya di Bali sebagai guide tour di Bali, sebab pakej AA ni tak termasuk tour di Bali. Akhirnya kami berjaya mendapatkan dengan hanya USD 85 seorang. Aku ikutkan sahaja. Persiapan aku hanya surf di web forum Cari.com.my, web berkaitan Bali, blog-blog rakyat Malaysia yang pernah ke Bali dan GoogleMap. Saja-saja mencari info supaya aku tahu berapa budget belanja dan lokasi yang menarik untuk dijelajahi.






Orang kaya baru, Rupiah dan Dollar Amerika




4 Hari sebelum pergi, baru aku tukar duit sesiap. Aku sediakan lebih kurang RM 757, iaitu RM 600 = USD 160 dan RM 157 = IDR 500K. Aku tukar di money changer di Plaza Angsana dengan rate USD 3.75 dan IDR 0.0325. Jadi keseluruhan budget aku untuk ke Bali ini RM 610 (tiket penerbangan + hotel) + RM 757 (belanja trip + beli belah) = RM 1367.

2 Responses
  1. Anonymous Says:

    bro nape kne tuka usd??nape x tuka je sume dgn IDR je??


  2. F@iz Says:

    lupa lah psl pa, tp rasanya psl nak byr utk pakej tour kpd agensi (pdhal blh byr dgn IDR kan?) heheh


Post a Comment